Back to Top

phonesekretariat@zsmruda.pl

phonetel./fax : (32) 248-76-28

headerfacebook headeryoutube

    Zasady oceniania


     

    Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania Zespołu Szkół Muzycznych I i II stopnia w Rudzie Śląskiej

    Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa narodowego z dnia 24 sierpnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w publicznych szkołach artystycznych (Dz. U. z 2015 r. Poz. 1258)

     

    1. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne ucznia w zakresie zajęć edukacyjnych artystycznych.
    1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania.
    1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
    • informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych oraz
      o postępach w tym zakresie;
    • udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi i jego rodzicom informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć;
    • udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju;
    • motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce;
    • dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach
      i trudnościach w nauce ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia;
    • umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
    1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
    • formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
    • ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
    • przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
    • ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych;
    • ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
    1. Warunki i sposoby przekazywania rodzicom informacji o postępach i trudnościach w nauce:
    • w przypadku absencji, trudności wychowawczych i w nauce nauczyciel zawsze informuje rodziców lub prawnych opiekunów o zaistniałej sytuacji;
    • w przypadku dużych postępów w nauce nauczyciel może poinformować rodziców lub prawnych opiekunów jeśli nie ma z nimi kontaktu o tym fakcie.
    1. Sposoby przekazywania rodzicom informacji:
    • wpis do zeszytu ucznia
    • spotkania z rodzicami
    • pismo wysłane przez dyrekcję szkoły listem poleconym
    • rozmowa telefoniczna.
    1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o:
    • wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania;
    • sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów (popisy, koncerty, sprawdziany, przesłuchania, odpowiedzi ustne, prace domowe);
    • warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, z wyjątkiem zajęć edukacyjnych, z których roczna ocena klasyfikacyjna jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego.
    1. Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem (dostosowywać wymagania edukacyjne) na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
    1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji chóru na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza na czas określony w tej opinii.
    1. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”
    1. Dyrektor szkoły na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, może zwolnić ucznia z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, jeżeli uczeń zrealizował te zajęcia w szkole artystycznej w zakresie zgodnym z podstawą programową kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego. W dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się ocenę klasyfikacyjną uzyskaną przez ucznia w klasie, w której zakończyła się realizacja danych zajęć edukacyjnych.
    1. Uczeń w trakcie nauki w szkole otrzymuje oceny:
    • bieżące
    • klasyfikacyjne:
      • śródroczne i roczne,
      • końcowe.
    1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców.
    1. Dyrektor szkoły na wniosek pełnoletniego ucznia, może zwolnić go z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych, jeżeli uczeń zrealizował w uczelni treści kształcenia odpowiadające treściom nauczania danych zajęć edukacyjnych określonym w podstawie programowej. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
    1. Zwolnienie ucznia z realizacji obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych następuje odpowiednio na podstawie świadectwa szkolnego promocyjnego, świadectwa ukończenia szkoły artystycznej, dyplomu ukończenia szkoły artystycznej, dyplomu ukończenia studiów wyższych, indeksu lub innego dokumentu potwierdzającego odpowiednio zrealizowanie danych zajęć edukacyjnych lub treści kształcenia.
    1. Bieżące, śródroczne, roczne oraz końcowe oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustala się w stopniach według następującej skali:
    • stopień celujący – 6;
    • stopień bardzo dobry – 5;
    • stopień dobry – 4;
    • stopień dostateczny – 3;
    • stopień dopuszczający – 2;
    • stopień niedostateczny – 1.
    1. W przypadku oceniania bieżącego dopuszcza się stosowanie plusów i minusów.
    1. Na początku każdego roku szkolnego dyrektor szkoły informuje uczniów oraz ich rodziców o konsekwencjach otrzymania negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych.
    1. Uczeń otrzymuje roczną ocenę klasyfikacyjną w trybie egzaminu promocyjnego z instrumentu głównego z wyłączeniem klas pierwszych szkoły muzycznej I stopnia oraz klasy programowo najwyższych szkoły muzycznej II stopnia.
    1. Nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w następujący sposób:
    • ocenę celującą, ocenę niedostateczną oraz ocenę dopuszczającą z instrumentu głównego, kształcenia słuchu, rytmiki z kształceniem słuchu, kształcenia słuchu z audycjami muzycznymi – pisemnie
    • pozostałe oceny – ustnie
    1. Sprawdzone i ocenione pisemne prace ucznia są udostępniane uczniowi i jego rodzicom do końca roku szkolnego.
    1. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca wszystkich egzaminów oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu uczniowi lub jego rodzicom.
    1. Uczeń szkoły muzycznej I stopnia otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli otrzymał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyłączeniem ocen z następujących przedmiotów:
    • rytmika z kształceniem słuchu,
    • kształcenie słuchu,
    • kształcenie słuchu z audycjami muzycznymi,
    • podstawy kształcenia słuchu,
    • instrument główny,

    z których uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli otrzymał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia dopuszczającego.

    1. Uczeń szkoły muzycznej II stopnia otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli otrzymał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z wyłączeniem ocen z następujących przedmiotów:
    • kształcenie słuchu
    • instrument główny w specjalności instrumentalistyka

    z których uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli otrzymał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia dopuszczającego.

    1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
    2. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego kończy szkołę artystyczną z wyróżnieniem. Do średniej ocen wlicza się oceny z przedmiotów, które zakończyły się na wcześniejszym etapie edukacyjnym. Natomiast w szkole II stopnia do średniej ocen wlicza się także oceny uzyskane z egzaminu dyplomowego w części teoretycznej i w części praktycznej.
    1. Ocenę z egzaminu promocyjnego proponuje i uzasadnia nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne.
    • dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
    • nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne;
    • nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
    1. Egzamin promocyjny przeprowadza się w formie praktycznej.
    1. Ocenę z egzaminu promocyjnego ustala się w stopniach według skali określonej w punkcie 16 sekcji Ocenianie.
    1. Ocenę z egzaminu promocyjnego proponuje i uzasadnia nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne.
    1. Ocenę ustala się w wyniku dyskusji na zasadzie jednomyślności. W przypadku rozbieżności ocenę ustala się jako średnią z ocen proponowanych przez poszczególne osoby wchodzące w skład komisji i zaokrągla do pełnych stopni odpowiednio w górę – przy uzyskaniu co najmniej 0,5 stopnia albo w dół – przy uzyskaniu mniej niż 0,5 stopnia.
    1. Z egzaminu promocyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    • nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
    • imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
    • termin egzaminu;
    • imię i nazwisko ucznia;
    • zadania egzaminacyjne lub program artystyczny wykonany podczas egzaminu;
    • ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
    1. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
    1. Przy ustalaniu oceny z egzaminu promocyjnego uwzględnia się jakość wykonania artystycznego oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć edukacyjnych artystycznych.
    1. Terminy egzaminów promocyjnych wyznacza dyrektor szkoły.
    1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu promocyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do tego egzaminu w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, do końca danego roku szkolneg
    1. Rodzaje egzaminów klasyfikacyjnych:
    • egzamin klasyfikacyjny obowiązujący uczniów, którym dyrektor szkoły zezwolił na realizację nauki poza szkołą
    • egzamin klasyfikacyjny obowiązujący uczniów przechodzących ze szkoły niepublicznej nieposiadającej uprawnień szkoły publicznej do szkoły publicznej
    • egzamin klasyfikacyjny obowiązujący uczniów nieklasyfikowanych z powodu usprawiedliwionej nieobecności lub za zgodą Rady Pedagogicznej nieusprawiedliwionej nieobecności
    • egzamin klasyfikacyjny obowiązujący uczniów realizujących indywidualny tok nauki.
    1. Wszystkie egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły.
    1. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
    • dyrektor szkoły artystycznej albo nauczyciel zajmujący w szkole artystycznej inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
    • nauczyciel danych zajęć edukacyjnych;
    • nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
    1. Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    • nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
    • imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
    • termin egzaminu;
    • imię i nazwisko ucznia;
    • zadania egzaminacyjne lub program artystyczny wykonany podczas egzaminu;
    • ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
    1. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
    1. Wszystkie egzaminy klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych artystycznych przeprowadza się w formie pisemnej, ustnej, praktycznej lub mieszanej. Formę egzaminu klasyfikacyjnego ustala dyrektor szkoły.
    1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w terminie nie później, niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
    1. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych, zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
    1. Ocena ustalona w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego jest ostateczna.
    1. Uczeń szkoły podlega klasyfikacji:
    • śródrocznej i rocznej
    • końcowej.
    1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć. Klasyfikację śródroczną przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego, w terminie do 31 stycznia każdego roku szkolnego.
    1. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć.
    1. Na klasyfikację końcową składają się:
    • roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustalone odpowiednio w klasie programowo najwyższej, oraz
    • roczne, oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się odpowiednio w klasach programowo niższych.
    1. Klasyfikacji końcowej dokonuje się w klasie programowo najwyższej.
    1. Miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne informują ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych.
    1. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia, z wyjątkiem zajęć edukacyjnych, z których ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego.
    1. W przypadkach losowych lub zdrowotnych rada pedagogiczna może zwolnić ucznia z egzaminu promocyjnego. W takim przypadku roczną ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne artystyczne.
    1. Termin ustalenia ocen, wypada na tydzień przed śródrocznym i rocznym zebraniem rady pedagogicznej.
    1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej, oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia odpowiednio
      w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.
    1. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany” albo „nieklasyfikowana”.
    1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
    1. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny za zgodą rady pedagogicznej.
    1. Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
    1. Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
    1. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
    1. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia z zajęć edukacyjnych przeprowadza się w formie pisemnej, ustnej, praktycznej lub mieszanej.
    1. Formę sprawdzianu ustala dyrektor szkoły artystycznej.
    1. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Termin sprawdzianu uzgadnia się z rodzicami albo pełnoletnim uczniem.
    1. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia przeprowadza komisja, w której skład wchodzą:
    • dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
    • nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne;
    • nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
    1. Nauczyciel, prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela tych samych zajęć edukacyjnych, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole artystycznej następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
    1. Ze sprawdzianu wiadomości i umiejętności sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    • nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony sprawdzian wiadomości i umiejętności;
    • imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
    • termin sprawdzianu;
    • imię i nazwisko ucznia;
    • zadania egzaminacyjne lub program artystyczny;
    • ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
    1. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
    1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu wiadomości i umiejętności w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
    1. Ustalona przez komisję w wyniku sprawdzianu wiadomości i umiejętności roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, jeśli dotyczy oceny z instrumentu głównego. Z pozostałych przedmiotów jeśli w wyniku sprawdzianu wiadomości i umiejętności negatywna ocena zostanie podtrzymana, uczeń ma prawo przystąpić do egzaminu poprawkowego.
    1. Przepisy powyższe stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych ustalonej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję powołaną przez dyrektora jest ostateczna.
    1. Laureat ogólnopolskiego konkursu, przesłuchania lub przeglądu w zakresie przedmiotów artystycznych, których organizatorem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego lub Centrum Edukacji Artystycznej otrzymuje odpowiednio z danych zajęć edukacyjnych artystycznych najwyższą pozytywną roczną ocenę klasyfikacyjną. W przypadku zajęć edukacyjnych artystycznych, z których ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego, laureat jest jednocześnie zwolniony z tego egzaminu.
    1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej otrzymał negatywną ocenę klasyfikacyjną z jednego albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może przystąpić do egzaminu poprawkowego z tych zajęć.
    1. Egzaminu poprawkowego nie przeprowadza się w przypadku uzyskania przez ucznia negatywnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, z których ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego.
    1. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja, powołana przez dyrektora szkoły, do końca danego roku szkolnego.
    1. W skład komisji wchodzą:
    • dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji;
    • nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne;
    • nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
    1. Nauczyciel, o którym mowa w pkt 4b. może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela tych samych zajęć edukacyjnych, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole artystycznej następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
    1. Z egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
    • nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
    • imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
    • termin egzaminu;
    • imię i nazwisko ucznia;
    • zadania egzaminacyjne lub program artystyczny wykonany podczas egzaminu;
    • ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
    1. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
    1. Egzamin poprawkowy z zajęć edukacyjnych artystycznych przeprowadza się w formie pisemnej, ustnej, praktycznej lub mieszanej. Formę egzaminu poprawkowego ustala dyrektor szkoły artystycznej.
    1. Egzamin poprawkowy przeprowadza się nie później niż w ostatnim tygodniu ferii letnich. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
    2. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły nie później niż do końca września.
    1. Roczna ocena klasyfikacyjna ustalona w wyniku egzaminu poprawkowego jest ostateczna.
    1. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej.
    1. Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej podlega skreśleniu z listy uczniów chyba że rada pedagogiczna na wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia wyrazi zgodę na powtarzanie danej klasy.
    1. Wniosek wraz z uzasadnieniem składa się na piśmie nie później niż na 7 dni przed dniem zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
    1. Rada pedagogiczna rozpatruje wniosek nie później niż w dniu zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
    1. Dyrektor szkoły niezwłocznie informuje na piśmie rodziców albo pełnoletniego ucznia o wyrażeniu przez radę pedagogiczną zgody na powtarzanie przez ucznia odpowiednio klasy albo niewyrażeniu takiej zgody wraz z podaniem przyczyny.
    1. W ciągu cyklu kształcenia w danym typie szkoły artystycznej uczeń może powtarzać daną klasę tylko jeden raz.
    1. Rada pedagogiczna, na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia, może wyrazić zgodę na realizowanie przez ucznia obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych dla danej klasy w szkolnym planie nauczania, w ciągu dwóch kolejnych lat w łącznym wymiarze godzin nieprzekraczającym wymiaru godzin przewidzianego dla tej klasy.
    1. Wniosek wraz z uzasadnieniem składa się na piśmie nie później niż do dnia 30 września danego roku szkolnego.
    1. Rada pedagogiczna rozpatruje wniosek nie później niż do dnia 15 października danego roku szkolnego.
    1. Dyrektor szkoły niezwłocznie informuje na piśmie rodziców albo pełnoletniego ucznia o wyrażeniu przez radę pedagogiczną zgody na realizowanie przez ucznia obowiązkowych zajęć edukacyjnych w ciągu dwóch kolejnych lat albo niewyrażeniu takiej zgody wraz z podaniem przyczyny.
    1. W przypadku wyrażenia zgody na realizowanie obowiązkowych zajęć edukacyjnych w ciągu dwóch kolejnych lat, uczeń nie jest klasyfikowany w pierwszym roku realizacji tych zajęć.
    1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych artystycznych odpowiednio w danej klasie otrzymał pozytywne roczne oceny klasyfikacyjne.
    1. Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych pozytywne końcowe oceny klasyfikacyjne oraz zdał egzamin końcowy z instrumentu głównego (szkoła I stopnia) oraz egzamin dyplomowy (szkoła II stopnia).
    1. Uczeń, który nie spełnił powyższych warunków może za zgodą rady pedagogicznej powtarzać ostatnią klasę.
    1. W klasie programowo najwyższej w szkole artystycznej kształcącej w zawodach artystycznych przeprowadza się egzamin dyplomowy, będący formą komisyjnej oceny poziomu przygotowania zawodowego uczniów.
    1. Egzamin dyplomowy składa się z części praktycznej i części teoretycznej. W części praktycznej dla specjalności instrumentalistyka, egzamin dyplomowy polega na wykonaniu recitalu dyplomowego w zakresie przedmiotu głównego, którego program umożliwia ocenę poziomu przygotowania zawodowego; recital wykonuje się z udziałem publiczności; dopuszcza się możliwość podziału recitalu na dwie części wykonywane w różnych terminach. Część teoretyczna obejmuje wiedzę z zakresu jednego z następujących zajęć edukacyjnych:
    • historia muzyki z literaturą muzyczną,
    • kształcenie słuchu,
    • harmonia praktycznej.
    1. Uczeń dokonuje wyboru zajęć edukacyjnych artystycznych i informuje o tym dyrektora szkoły nie później niż na 30 dni przed terminem egzaminu dyplomowego.
    1. Egzamin dyplomowy w części teoretycznej jest przeprowadzany w formie pisemnej, ustnej, praktycznej lub mieszanej. Formę części teoretycznej ustala dyrektor szkoły.
    1. Nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych objętych egzaminem dyplomowym, nie później niż na 5 miesięcy przed terminem egzaminu dyplomowego, informują uczniów klas programowo najwyższych o:
    • formie części teoretycznej, ustalonej przez dyrektora szkoły artystycznej;
    • zakresie obowiązujących treści nauczania, stanowiących podstawę przygotowywania zadań egzaminacyjnych;
    • programie recitalu dyplomowego.
    1. Do egzaminu dyplomowego może przystąpić uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcowej otrzymał pozytywne oceny klasyfikacyjne ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
    1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcowej nie otrzymał pozytywnych ocen z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, nie zdaje egzaminu dyplomowego i zostaje skreślony z listy uczniów.
    1. Egzamin dyplomowy przeprowadza państwowa komisja egzaminacyjna.
    1. W skład komisji dyplomowej wchodzą:
    • przewodniczący komisji;
    • dyrektor lub wicedyrektor szkoły, jeżeli nie jest przewodniczącym komisji;
    • nauczyciele prowadzący z uczniami zajęcia edukacyjne objęte egzaminem dyplomowym;
    • nauczyciel lub nauczyciele tych samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
    1. Poszczególne części egzaminu dyplomowego przeprowadzają zespoły egzaminacyjne powołane przez przewodniczącego komisji dyplomowej spośród osób wchodzących w skład komisji.
    1. W skład zespołu egzaminacyjnego wchodzą co najmniej 3 osoby, w tym nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne.
    1. Przewodniczący komisji dyplomowej powołuje zespoły egzaminacyjne oraz wyznacza przewodniczących tych zespołów nie później niż na 14 dni przed terminem egzaminu dyplomowego.
    1. Przewodniczący komisji dyplomowej wyznacza nauczyciela zajęć edukacyjnych objętych egzaminem dyplomowym, wchodzącego w skład danego zespołu egzaminacyjnego, lub zespół egzaminacyjny do przygotowania zadań egzaminacyjnych dla części teoretycznej egzaminu dyplomowego. Zadania egzaminacyjne przygotowuje się z uwzględnieniem podstawy programowej w zakresie danych zajęć edukacyjnych.
    1. Nauczyciel lub zespół egzaminacyjny przygotowują zadania egzaminacyjne i łączą je w zestawy tak, aby zestaw zadań egzaminacyjnych pozwalał na ocenę wiedzy i umiejętności ucznia.
    1. Zestawy zadań egzaminacyjnych zatwierdza przewodniczący komisji dyplomowej, opatrując je podpisem oraz podłużną pieczęcią szkoły.
    1. Zestawy zadań egzaminacyjnych przechowuje się w sposób zapewniający ich ochronę przed nieuprawnionym ujawnieniem.
    1. Egzamin dyplomowy w części teoretycznej trwa nie dłużej niż 60 minut, z których w przypadku części teoretycznej przeprowadzanej w formie ustnej, uczeń otrzymuje 20 minut na przygotowanie odpowiedzi.
    1. Uczeń losuje jeden zestaw zadań egzaminacyjnych, jeżeli egzamin dyplomowy w części teoretycznej jest przeprowadzony w formie ustnej lub praktycznej. Zamiana wylosowanego zestawu zadań egzaminacyjnych na inny jest niedozwolona.
    1. Po wylosowaniu zestawu zadań egzaminacyjnych uczeń nie opuszcza sali przed zakończeniem egzaminu. W uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu egzaminacyjnego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej. Opuszczenie sali przed zakończeniem egzaminu w innych przypadkach jest równoznaczne z odstąpieniem od egzaminu dyplomowego.
    1. Państwową komisję egzaminacyjną powołuje dyrektor Centrum Edukacji Artystycznej na wniosek dyrektora szkoły artystycznej, złożony nie później niż na 30 dni przed terminem przeprowadzenia pierwszej części egzaminu dyplomowego. Dyrektor Centrum Edukacji Artystycznej wyznacza przewodniczącego komisji spośród nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w danej szkole artystycznej, nie później niż na 21 dni przed terminem przeprowadzenia egzaminu dyplomowego, upoważniając przewodniczącego do powołania, w terminie 14 dni, pozostałych członków komisji.
    1. Obserwatorami egzaminu dyplomowego mogą być przedstawiciele ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz przedstawiciele Centrum Edukacji Artystycznej. Obserwatorzy nie uczestniczą w przeprowadzaniu egzaminu dyplomowego ani w ustalaniu jego wyników.
    1. Jeżeli przewodniczący komisji dyplomowej, z powodu choroby lub innych ważnych przyczyn, nie może wykonywać zadań, dyrektor Centrum Edukacji Artystycznej, powołuje w skład komisji innego nauczyciela pełniącego funkcję kierowniczą w danej szkole artystycznej jako przewodniczącego komisji.
    1. Termin przeprowadzenia poszczególnych części egzaminu dyplomowego wyznacza dyrektor szkoły w terminach niekolidujących ze zdawanymi przez uczniów egzaminami w zakresie egzaminu maturalnego.
    1. Laureat olimpiady artystycznej oraz laureat konkursu, których organizatorem jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego lub Centrum Edukacji Artystycznej jest zwolniony z części teoretycznej egzaminu dyplomowego w zakresie, który obejmowała olimpiada lub konkurs. Zwolnienie jest równoznaczne z uzyskaniem najwyższej pozytywnej oceny z tej części egzaminu.
    1. Uczeń zdał egzamin dyplomowy, jeżeli z poszczególnych części tego egzaminu otrzymał pozytywne oceny:
    • z kształcenia słuchu i instrumentu głównego ocenę wyższą od stopnia dopuszczającego
    • z pozostałych przedmiotów ocenę wyższą od stopnia niedostatecznego.
    1. Egzamin dyplomowy ocenia się w stopniach według podanej wcześniej skali.
    1. Ocenę części praktycznej oraz części teoretycznej egzaminu dyplomowego ustala zespół egzaminacyjny.
    1. Ocenę proponuje i uzasadnia nauczyciel prowadzący z uczniem dane zajęcia edukacyjne. W przypadku nieobecności nauczyciela prowadzącego z uczniem dane zajęcia edukacyjne, ocenę proponuje i uzasadnia inny nauczyciel wchodzący w skład zespołu egzaminacyjnego, wskazany przez przewodniczącego zespołu.
    1. Ocenę ustala się w wyniku dyskusji na zasadzie jednomyślności. W przypadku rozbieżności ocenę ustala się jako średnią z ocen proponowanych przez poszczególne osoby wchodzące w skład zespołu egzaminacyjnego i zaokrągla do pełnych stopni odpowiednio w górę – przy uzyskaniu co najmniej 0,5 stopnia albo w dół – przy uzyskaniu mniej niż 0,5 stopnia. Ocena wystawiona przez zespół egzaminacyjny jest ostateczna.
    1. W przypadku podziału recitalu dyplomowego na dwie części ocenę ustala się po drugim etapie, biorąc pod uwagę poziom wykonania całego programu dyplomowego.
    1. Dla każdego ucznia sporządza się indywidualny protokół z egzaminu dyplomowego zawierający w szczególności:
    • nazwę zajęć edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
    • imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji dyplomowej oraz poszczególnych zespołów egzaminacyjnych;
    • terminy przeprowadzenia poszczególnych części egzaminu dyplomowego;
    • imię i nazwisko ucznia;
    • zadania egzaminacyjne lub program artystyczny wykonywany podczas egzaminu;
    • oceny z poszczególnych części egzaminu dyplomowego.
    1. Protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji dyplomowej. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
    1. Uczeń, który z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu dyplomowego albo przerwał egzamin dyplomowy w części praktycznej lub części teoretycznej, podlega skreśleniu z listy uczniów. Ponowne przystąpienie do egzaminu dyplomowego może nastąpić w trybie egzaminu eksternistycznego.
    1. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu dyplomowego albo przerwał egzamin dyplomowy, może do niego przystąpić w dodatkowym terminie, ustalonym przez przewodniczącego państwowej komisji egzaminacyjnej, nie później niż do dnia 30 września danego roku.
    1. Uczeń, który nie zdał egzaminu dyplomowego w całości albo w części teoretycznej lub części praktycznej, może przystąpić do egzaminu poprawkowego odpowiednio z całości lub danej części egzaminu dyplomowego, w terminie ustalonym przez przewodniczącego państwowej komisji egzaminacyjnej, nie później niż do dnia 30 września danego roku.
    1. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego lub nie przystąpił do egzaminu dyplomowego lub jego części w dodatkowym terminie, może przystąpić do egzaminu dyplomowego wyłącznie w trybie egzaminu eksternistycznego.
    2. Przewodniczący państwowej komisji egzaminacyjnej, w przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu dyplomowego, może zawiesić egzamin dyplomowy, powiadamiając o tym ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
    1. W przypadku, o którym mowa wyżej, minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego powołuje komisję w celu wyjaśnienia okoliczności zdarzeń i ustalenia odpowiedzialności uczniów oraz członków państwowej komisji egzaminacyjnej. Na podstawie ustaleń komisji minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego zarządza kontynuację egzaminu dyplomowego albo unieważnia egzamin dyplomowy i zarządza jego ponowne przeprowadzenie. Unieważnienie egzaminu dyplomowego może nastąpić zarówno w stosunku do wszystkich, jak i poszczególnych uczniów.
    1. Termin ponownego egzaminu dyplomowego, o którym mowa wyżej, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
    1. Kwestie sporne między uczniem a państwową komisją egzaminacyjną, wynikające ze stosowania przepisów dotyczących przeprowadzania egzaminu dyplomowego, rozstrzyga minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
    1. W przypadku:
    • stwierdzenia niesamodzielnego wykonywania zadań egzaminacyjnych przez zdającego lub
    • wniesienia lub korzystania przez zdającego w sali egzaminacyjnej
      z urządzenia telekomunikacyjnego albo materiałów lub przyborów pomocniczych lub
    • zakłócania przez zdającego prawidłowego przebiegu części pisemnej lub części praktycznej egzaminu dyplomowego w sposób utrudniający pracę pozostałym zdającym

    przewodniczący zespołu egzaminacyjnego przerywa i unieważnia temu zdającemu odpowiednią część egzaminu dyplomowego. Informację o przerwaniu i unieważnieniu zamieszcza się w protokole przebiegu egzaminu dyplomowego.

     

    Dokumenty: pdfZasady oceniania jako plik pdf
    Ta strona wykorzystuje pliki cookies.

    Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.